Sök:

Sökresultat:

91 Uppsatser om Den Närmaste Utvecklingszonen - Sida 1 av 7

LÀsa, begripa och anvÀnda : En anvÀndbarhetsanalys av SKL:s prenumerationsutskick

I denna uppsats underso?ker jag anva?ndbarheten i SKL:s prenumerationsutskick utifra?n grund- antagandet att man beho?ver veta vad man ska ha texterna till fo?r att fo?rsta? dem. Jag fokuserar pa? tre faktorer som kan pa?verka texternas anva?ndbarhet: den na?rmaste kontexten; vilka genrer SKL skickar ut; samt vilka la?sma?l och fo?rva?ntningar pa? inneha?ll som texternas framsta?llning gynnar.Resultatet visar att texternas fo?rutsa?ttningar att bli la?sta och anva?nda inte a?r optimala. Detta beror bl.a.

Att frÀmja pedagogisk verksamhet med hjÀlp av estetik-begreppet

Den hÀr uppsatsen handlar om ett arbetslags förhÄllningssÀtt till begreppet estetik och hur man kan frÀmja utveckling och lÀrande i verksamheten kring begreppet. Jag har gjort en kvalitativ studie vars syfte Àr att fÄ förstÄelse för hur man frÀmjar lÀrande och utveckling utifrÄn estetiska aspekter. Genom semistrukturerade intervjuer har jag sökt svar pÄ mina frÄgestÀllningar och sedan har jag stÀllt dem mot teorier kring lÀrande och estetik. I analysen har jag kategoriserat resultatet utifrÄn svaren jag fÄtt i intervjuerna. I analysen har jag sedan teoretiserat resultatet bland annat utifrÄn Vygotskijs teorier kring den proximala utvecklingszonen.

Vem tar ansvar för mig? : En kvalitativ studie om elevhÀlsan och anorexia nervosa

Denna kandidatuppsats har till syfte att kartla?gga unga vuxnas (18-24 a?r) upplevelse av arbetslo?shet. Utifra?n sex intervjuer har en fenomenografisk analys gjorts. Det visade sig att upplevelserna av arbetslo?shet generellt var negativa, ingen av de unga vuxna ansa?g att det var en positiv eller o?nskva?rd situation att befinna sig i.

LÀraren i praktiken : En studie om lÀrares förmÄga att inspirera och medvetandegöra elevers inlÀrning, samt omforma sina akademiska Àmneskunskaper

Denna uppsats, LÀraren och den praktiska verkligheten, handlar om hur lÀrare gör föratt omforma sina Àmneskunskaper till Àmnesdidaktiska, vilka metoder de anvÀnder iundervisningen för att medvetandegöra elevernas inlÀrning, samt hur lÀrarna gör för attutmana och inspirera elevernas lÀrande och kunskapsutveckling. Teorierna som anvÀntsi studien Àr lÀranderum, proximala utvecklingszonen, autonomous learning, learning tolearn och pedagogical content knowledge, vilka Àven ligger till grund för denanalyserande delen.Resultaten i studien visar att en fungerande gruppdynamik Àr avgörande för en godarbetsmiljö, en stÀndig dialog utifrÄn elevens perspektiv bör föras för att skapamedvetenhet hos eleven gÀllande lÀrprocessen. Utveckling av sjÀlvstÀndigt lÀrande skergenom tydlig kommunikation mellan lÀrare och elever, det vill sÀga att lÀraren Àr tydligmed anledningen till arbetsomrÄdet, informationen kring anvisningarna, samt finns somen tydlig vÀgledare för att guida eleven genom Àmnet. Vidare handlar omformning avÀmneskunskaper för lÀrare i praktiken om att reflektera, utvÀrdera och utvecklaplaneringen och den genomförda undervisningen..

Matematisk förmÄga

Syftet med undersökningen Àr att ta reda pÄ vilka matematiska förmÄgor enligt Krutetskiis teori som synliggörs hos elever i skolÄr 5 som arbetar gruppvis med problemlösning. Dessutom undersöktes vad lÀraren uppmÀrksammar som matematisk förmÄga och hur lÀraren organiserar sin undervisning för att utveckla matematisk förmÄga. Krutetskii (1976) har definierat de matematiska förmÄgorna genom en studie som gjordes 1955-1966. Dessa tolkades och analyserades frÄn en översatt version av hans verk. Med inspelat material frÄn tvÄ observationer synliggjordes flera matematiska förmÄgor hos eleverna.

Arbetslöshet bland unga vuxna : Är som att leva i Sverige och vĂ€nta pĂ„ vĂ„ren

Denna kandidatuppsats har till syfte att kartla?gga unga vuxnas (18-24 a?r) upplevelse av arbetslo?shet. Utifra?n sex intervjuer har en fenomenografisk analys gjorts. Det visade sig att upplevelserna av arbetslo?shet generellt var negativa, ingen av de unga vuxna ansa?g att det var en positiv eller o?nskva?rd situation att befinna sig i.

En litteraturstudie kring sjÀlvförtroendet och utveckling i undervisningen : Aspekter som ger lÀrare insikt och verktyg för att stÀrka elevers sjÀlvbild och sjÀlvförtroende

Examensarbetet behandlar urval rön av betydelse för elevers sjÀlvförtroende funna i litteratur och elektroniskt tillgÀngliga uppsatser, doktorsavhandlingar och artiklar. Bibliotek, Libris, ERIC och DIVA Àr huvudsakliga kÀllor. Engelska och svenska kÀllor har analyserats. NÄgra teoretiska ansatser har pÄverkat urvalet. Georg H.

FlersprÄkighet & sprÄkutveckling under barnens första levnadsÄr

Examensarbetet FlersprĂ„kighet & sprĂ„kutveckling i barnens första levnadsĂ„r Ă€r skrivet av Rebecca StĂ„hl. Jag gĂ„r sjĂ€tte terminen pĂ„ förskollĂ€rarutbildningen pĂ„ Malmö Högskola. I min studie har en undersökning om hur pedagogerna frĂ„n tvĂ„ olika förskolor i södra SkĂ„ne arbetar med barns flersprĂ„kighet och sprĂ„kutveckling utifrĂ„n ett sociokulturellt perspektiv gjorts. Syftet Ă€r att studera pedagogernas syn pĂ„ sprĂ„kets betydelse och hur de arbetar med det i sina verksamheter. Även vad de har för resurser att tillgĂ„.

Grupparbete i högre utbildning: att lÀra tillsammans

Jag studerade grupparbete i högre utbildning med en kvalitativ metod och sökte med hjÀlp av teori, tidigare forskning samt kvalitativa intervjuer, svar pÄ hur ett vÀlfungerande grupparbete Àr möjligt. Som frÀmsta teoretiker anvÀnde jag mig av Vygotskij, Freire, Scheff och Asplund. För att svara pÄ denna frÄga studerade jag hur grupparbete gÄr till, hur det pÄverkar studerandes lÀrande samt vilka kommunikationsmönster som uppstÄr under grupparbete som fÄr konsekvenser för lÀrandet. Jag intervjuade fem högskolestudenter. Min undersökning visade att man i grupparbete framför allt lÀr sig att arbeta i grupp.

Elevers resonemang nÀr de i grupp arbetar med matematikuppgifter. En empirisk studie i Är 5.

Mitt syfte med arbetet var att ta reda pÄ hur elever tÀnker och lÀr nÀr de löser olika matematikuppgifter. För att fÄ svar pÄ mina frÄgestÀllningar har jag valt att anvÀnda mig av litteraturstudier och empiriska studier. Jag har valt att utgÄ frÄn elevernas resonemang i mina tolkningar av hur elever tÀnker och lÀr. Ett resultat av min undersökning Àr att elevens sociala samspel med andra elever och lÀrare har stor betydelse för elevens lÀrande. Mitt resultat har stöd i Vygotskys begrepp Žden nÀrmaste utvecklingszonenŽ..

Vilken a?r allma?nhetens attityd till receptfria sma?rtstillande la?kemedel? : En enka?tunderso?kning

Syftet med detta arbete var att underso?ka allma?nhetens attityd till anva?ndning av receptfria sma?rtstillande la?kemedel. Som metod anva?ndes en na?tbaserad enka?tunderso?kning. La?nken till enka?ten marknadsfo?rdes via Facebook och via utskick till de na?rmaste va?nnerna.

Interaktion i andrasprÄksundervisningen

Denna studie handlar om den muntliga interaktionen i klassrummet mellan lÀrare och elever i svenska som andrasprÄk. Uppsatsens syfte Àr att visa fram den sprÄk- och kunskapsutvecklande potential som finns i klassrumsdialogen. Undersökningen vill visa pÄ hur elever stimuleras att aktivt delta i dialogen och hur de med hjÀlp av att lÀraren bygger stödstrukturer förmÄr uttrycka sig pÄ en sprÄkligt sett krÀvande nivÄ. Den empiriska undersökningen Àr gjord i fyra olika klasser i svenska som andrasprÄk pÄ en gymnasieskola. Materialet bestÄr av egna anteckningar gjorda under klassrumsobservationer.

Att vandra tillsammans mot text : en fallstudie i hur elever i skÀrmbaserad undervisning skapar text

Inom det teoretiska perspektivet för huvudomrÄdet SMDI vilket inbegriper sprÄkliga och kulturella verksamheter som barn och unga ingÄr i, men samtidigt med vidgad ram mot skrivutveckling och textsocialisation mot det nya medielandskapet, skrivs denna uppsats. Studien syftar till att ge en djupare förstÄelse för hur elevers samtal skapar text i skÀrmbaserad undervisning, det vill sÀga hur eleverna arbetar med digitala verktyg i undervisningen, samt för hur lÀraren stödjer samtalet. Det teoretiska perspektivet bottnar i Vygotskijs sociokulturella teori. Studien som har en hermeneutisk inriktning med ansats att tolka och klargöra, Àr av kvalitativ karaktÀr. Metoden Àr deltagande observation.

SprÄkets betydelse för matematikinlÀrningen.

Denna studie syftade till att undersöka pedagogernas syn pÄ kopplingen mellan sprÄk- och matematikinlÀrningen. I studien visades Àven olika arbetssÀtt och metoder som de intervjuade lÀrarna i studien anvÀnde för att frÀmja sprÄk- och matematikinlÀrningen. För att fÄ ett sÄ bra resultat som möjligt gjordes intervjuer med Ätta lÀrare pÄ tvÄ helt olika skolor i tvÄ mellanstora kommuner. Genom intervjuerna med pedagogerna framkom att ett varierat arbetssÀtt bör vara stommen i undervisningen om man vill frÀmja sprÄkets utveckling och matematikens utveckling. Att anvÀnda sig av kommunikation och den proximala utvecklingszonen visade sig vara nÄgot som genomsyrade pedagogernas syn.

Surfplatta, ett pedagogiskt verktyg i förskolan?

Den hÀr studien handlar om hur surfplattor anvÀnds pÄ förskolor. Syftet med undersökningen Àr att fÄ insikt i hur pedagogerna pÄ förskolorna integrerar surfplattorna för att frÀmja och utveckla barns lÀrande. Det Àr en studie med kvalitativt metodval, dÀr observationer och intervjuer har varit metoder för att samla in mitt empiriska material. Studien Àr gjord pÄ tvÄ förskolor med sammanlagt sex pedagoger. Det empiriska materialet analyseras utifrÄn teorier kring implementering av teknik i förskolan med hjÀlp av begreppen innehÄllskunskap, didaktisk kunskap och teknisk kunskap.

1 NĂ€sta sida ->